Jak začít s běháním

1
168
big
Běžecká legenda Ivo Krmenec

JAK ZAČÍT S BĚHÁNÍM

Proč běhat?

Co třeba proto, že byste těžko hledali přirozenější a vhodnější pohyb?

Podle odborníků zabývajících se evolucí je lidské tělo uzpůsobeno k tomu, aby člověk chodil i běhal rychleji, než jeho předchůdci. Jsme tedy k běhání vlastně vývojově předurčeni, naše paže se snáze sladí s rytmem běhu a pracují v rovnováze s pohybem nohou. Díky postavení pánevních kostí a struktuře chodidel jsme schopni běhat při vynaložení menší námahy, při došlapu absorbovat náraz a i naše bederní páteř se s tímto pohybem lépe vyrovná. Naše svaly, šlachy i vazy jsou přizpůsobeny k běhu i v tom smyslu, že efektivně šetří energií a tu následně využívají při každém dalším kroku.

 

Čeho tím dosáhnete?

Když běžíte – a běžíte dobře – můžete se těšit na celou řadu benefitů:

–          příznivě ovlivníte držení těla – není pravda, že při běhu pracují jen svaly dolních končetin, aktivně musíte zapojit i svalstvo trupu;

–          posilujete svaly + kosti – nejvíce práce samozřejmě odvedou svaly na nohou, zanedbatelný ale není ani přínos pro celý kosterní systém – běháním efektivně snižujete riziko osteoartritidy;

–          zlepšíte si fyzičku – a to překvapivě rychle, přičemž se snadno sami přesvědčíte, jak vaše výkonnost narůstá, když budete schopni zvládnout danou vzdálenost rychleji, případně za určitou dobu uběhnout delší trasu;

–          účinně bojujete proti infarktu a dalším onemocněním;

–          podpoříte spalování nadbytečných tuků – běh je z hlediska výdeje energie velmi efektivní aktivita;

–          máte možnost lépe kontrolovat chuť k jídlu – snáze odoláte svodům cukráren i fast foodů;

–          budete mít lepší náladu – za to vděčíte tzv. endorfinům, neboli hormonům štěstí, jak se jim často přezdívá, ty navozují příjemné pocity, tlumí bolest a mírní stres.

 

Co k tomu potřebujete?

V první chvíli stačí se rozhodnout – běh je totiž vcelku nenáročný na vybavení, můžete ho provozovat prakticky kdekoliv a za jakéhokoliv počasí – jen, když budete chtít.

 

Důležitá je běžecká obuv – ta by měla být kvalitní a vhodná pro vaši nohu, volená s ohledem na to, zda s běháním začínáte, nebo naopak máte více zkušeností.

 

 

Sportovní oblečení – nejvhodnější je funkční oblečení určené přímo na běh, nicméně když začátečník vyběhne v bavlněném tričku a šortkách, bude to rozhodně lepší, než nevyběhnout vůbec. Oblečení byste měli přizpůsobit počasí a také bezpečnosti – pokud běháte po setmění, jsou důležité tzv. reflexní prvky, případně vhodná „blikačka“.

 

Pokud chcete monitorovat svoje pokroky, určitě si do mobilu stáhněte nějakou vhodnou aplikaci, díky níž uvidíte, jakou jste uběhli vzdálenost a v jakém čase.

 

Vaši chuť a úsilí může podpořit vhodná hudba – běh s klasickými sluchátky v uších má ovšem svoje úskalí a není vždy zcela bezpečný. Je třeba zvážit, v jakém terénu se pohybujete a zda není přínos poslechu na úkor bezpečnostních rizik. Ideální je pochopitelně použití speciálních sluchátek, díky kterým vnímáte i zvuky i zvenčí.

 

Bez ohledu na to, zda chcete zhubnout, zapracovat na svojí kondici, vyčistit si hlavu od problémů nebo prostě jen aktivně strávit čas na čerstvém vzduchu, důležité je, když svým cílům vyběhnete vstříc!

primulus-banner-a3-970x310px.jpg