CrossFit: dokonalé cvičení pro vaše tělo

0
406

Baví vás kruhové tréninky? Tak to musíte poznat CrossFit. Pro někoho je to způsob života stavějící zdraví na vrchní příčku, pro ostatní poněkud tajemný druh cvičení. CrossFit avšak není žádným nováčkem vznikajícím toto léto, jeho historie sahá až do roku 1970, kdy bývalý sportovní Gymnasta Greg Glassman dostal nápad jak vytvořit novou tréninkovou metodu. Na světě je tisíce cvičenců, kteří tuto metodu využívají, a co ještě? Mají dokonalé výsledky, což akorát dokazuje účinnost CrossFitu.

Představte si většinu fitness programů a cvičení. Vždy se zaměřují na něco konkrétního, jako je rychlost, síla, vytrvalost apod. Když se ale zaměříte na jednu vlastnost, ostatní na tom budou špatně. Pro příklad – představte si sprintera a vzpěrače. Vzpěrač nemůže být tak rychlý jako jeho běžecký kolega. A naopak. Sprinter nemůže zvedat ani zdaleka takové váhy jako vzpěrač. CrossFit se snaží dosáhnout plného a všestranného rozvoje.

CrossFit využívá vícekloubové cviky, které se prování ve vysoké intenzitě. Aby toho nebylo málo, cviky se neustále obměňují tak, aby si tělo na trénink nezvyklo. Všechny tyto funkční vícekloubové cviky vychází z přirozených pohybu lidského těla a kombinují prvky běžecké, veslařské, gymnastické a vzpěračské. Můžete tedy očekávat převážně cviky s tělesnou vahou (jako jsou kliky, angličáky, sedy lehy…) nebo třeba složitější cviky na hrazdě. Hodně se používají také činky, kettlebelly, medicimbály nebo třeba švihadlo.

CrossFit nebo klasická posilovna

Základním rozdílem mezi posilovnou a tělocvičnou pro CrossFit je určitě ve způsobu cvičení. V posilovnách cvičíte určité svalové partie, zatímco CrossFit je zaměřen na kondiční trénink či trénink na fyzickou zdatnost.

Zjednodušeně si můžeme představit kruhové tréninky. Kruhový trénink je v podstatě CrossFit s pauzami. Na kruhovém tréninku máte nějaké stanoviště a mezi nimi je pauza. U CrossFitu se jede bez pauz a na čas.

Posiloven v České republice určitě najdete víc, než CrossFitových tělocvičen, ale to neznamená, že nemůžete CrossFit cvičit. Tělocvičny se rozrůstají a navíc se může trénink přizpůsobit tak, aby se nechalo cvičit prakticky kdekoli, jelikož nejsou zapotřebí žádné stroje.

Na celém světě má CrossFit více než 450 fitness center přidružených k CrossFitu. Jen v USA jich je 300.

Je CrossFit i pro mě?

Ano, CrossFit je určený i pro vás! Toto cvičení je určeno pro všechny bez rozdílu věku a pohlaví. Rozdíly jsou pouze ve cvičení, těžko bude žena zvládat stejné cviky jako profesionální sportovec.

Ukázka cvičení s velkou činkou

Nejtěžší je začít

Většina trenérů se shodla na tom, že CrossFit patří mezi nejtěžší cvičení. začátky tedy neočekávejte jednoduché. I když budete průměrně trénovaní, první trénink vám dá pěkně zabrat. Dodržování techniky cviků, a ještě je provádět v co nejkratším čase, není sranda.

Ale nebojte se toho, není proč. Trénink je přizpůsoben fyzické kondici cvičícím jedincům a určitě jako nováček získáte vysvětlení ke všem cvikům.

Jeden trénink může trvat zhruba 3 minuty nebo také hodinu. I 3 minutové cvičení může být únavnější než půlhodinové.

 

primulus-banner-a3-970x310px.jpg