Šest důvodu, proč by i muži měli dělat jógu

0
61

Někteří muži se bojí, že budou mezi ženami jedinými muži na lekci jógy. Posléze ale mohou zjistit, že přihlásit se na jógu může být velmi dobré rozhodnutí – zejména pokud mluvíme o atletickém vzezření a stavbě svalů!

Kulturista Jay Cutler zařadil jógu do svého tréninkového plánu. Zjistil, že jóga mu pomohla vylepšit jeho flexibilitu a tím začal trénovat efektivněji a vyhnul se zranění. Získal dokonce titul Mr. Olympia.

V současné době existuje čím dál více kurzů jógy (některé třídy jsou dokonce zaměřené přímo na muže). I tak ale muži přemýšlejí o józe jako o ženském sportu. Taktéž vlastně neví, co to jóga je. Je to strečink, meditace nebo jejich kombinace či něco úplně jiného?

Zde je výčet toho, proč by i muži měli přidat jógu ke svému tréninku.

Co potřebujete pro jógu?

Pokud začínáte s jógou, budete potřebovat následující:

  • Podložku – v současné době se prodávají i speciální podložky pro jógu, pro začátečníky by však mohla stačit i karimatka.
  • Šortky a tričko, které povolují dostatečný pohyb, ale které jsou pokud možno přiléhavé, aby nezavazely při cvičení.
  • Otevřenou mysl.
  • Schopnost klást otázky v případě neporozumění.
  • Dobrého učitele jógy.

Jóga zvyšuje rozsah pohybu

Rozsah pohybu není totéž co pružnost. Většina sportovců rozdělují své svaly na hamstringy (zadní strana stehen), hýždě, prsní svalstvo a ramena. Omezení některých těchto svalů neumožňuje trénovat tyto svaly plným rozsahem pohybu.

Jedním z omezení, které Jay Cutler měl, byly jeho těsné ramenní klouby. To mu nedovolilo, aby plně protáhnul prsní svaly a snížily tak jeho schopnost vytvářet svalstvo na hrudi. Zvýšená flexibilita tuto neschopnost odstranila, což mu pomohlo vyhrát čtyři trofeje Sandowa (ocenění pro kulturisty).

Dobře navržený trénink jógy klade důraz na pohyby, které otevírají prakticky všechny tyto problematické oblasti.

Jóga zlepšuje dýchání

Můžete si myslet, že nemáte problémy s dýchání. Jóga vás však zaměří na nádechy a výdechy. Tímto cvičením jóga celkově zpomaluje dýchání. Naučí vás dlouhý, pomalý nádech ve chvíli, kdy ho potřebujete nejvíce, rozšiřuje kapacitu plic a umožní vám vzít si stejné nebo větší množství kyslíku z menšího počtu nádechů. Tím se tělo samo okysličuje, což je důležité pro srdeční aktivitu, silový trénink a ano, pro budování svalů.

Jóga posiluje stabilitu

Spousta lidí se zaměřuje na posílení svých svalů, ale už zapomíná na celkovou stabilitu. Případy svalnatých žen či mužů, kteří měli problémy se stabilitou, je mnoho. Jóga zahrnuje spoustu jedinečných pohybů (důležité je setrvávání v určitých pozicích, což je typické pro jógu). Pro všechny tyto pohyby je důležité správné vyvážení, čímž si posilujete svaly, potřebné pro celkovou stabilitu těla. Tyto pohyby také nutí tělu zapojit i svaly v oblasti kloubů a posílí je.

Jak si naplánovat tréninkový plán jógy?

Možnost 1:

  • Den 1: silový trénink
  • Den 2: jóga
  • Opakujte co nejvíce

Možnost 2:

  • Den 1: silový trénink A
  • Den 2: silový trénink B
  • Den 3: jóga nebo aktivní odpočinek

Možnost 3:

  • Dopoledne: jóga – na kurzu nebo online
  • Odpoledne: silový trénink

Možnost 4:

  • V průběhu dne: silový trénink
  • V podvečer či v noci: jóga

Jóga poskytuje aktivní odpočinek

V životě každého sportovce se vyskytují dny, kdy by se mělo upustit od typického tréninku, a měly by se zařadit dny aktivního volna. Jóga je skvělým sportem, jak tyto dny vyplnit. Je vhodná pro regeneraci svalů, což je v těchto dnech potřeba.

Jóga vás vyváží

Jóga vás vyváží – to může znamenat spoustu věcí. Teď ale nemluvíme o čakrách. Zaprvé, jóga obsahuje pozice, které vám pomůžou zlepšit rovnováhu. Dobrý učitel jógy vám také ukáže vaše slabiny, zaměří se na ně a pomůže vám zbavit se jich. Zadruhé, jóga povzbuzuje vaše tělo setrvávat a pohybovat se v nezvyklých pozicích, čímž aktivuje i svaly málo používané při jiných trénincích.

Jóga celkově podporuje zdraví člověka

Většina atletů si oprávněně myslí, že jejich sportovní aktivity jsou zdravé a podporují zdraví. Ale namáhavý trénink každý den nakonec způsobí opotřebení na těle, zejména pokud si sportovci nedají žádný prostor na odpočinek.

Jóga nejenže pomáhá regenerovat svaly po usilovném tréninku, ale má také spoustu dalších zdravotních výhod. Účinnější dýchání pomáhá snižovat krevní tlak a snižuje tak stres. Jóga je také vynikající při prevenci nebo snížení problémů spojených s problémy karpálního tunelu. Ve větších městech jsou dokonce nabízeny kurzy jógy zaměřené na lidi, kteří trpí bolestmi zad či rehabilitační kurzy jógy.

I když je jóga odpočinkový trénink pro regeneraci svalů, rozhodně ji nepovažujme za něco snadného. Je pomalá, ale intenzivní. Stačí začít na odpovídající úrovni.

ebook-jak-jist-pred-a-po-treninku-728x90-1495697956-1496178214.jpg

BEZ KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ